Od kandydata na superwizora oczekuje się, że będzie kompetentnie prowadził superwizję w różnych formatach, opierając się na stale aktualizowanej wiedzy klinicznej z zakresu diagnozy, psychoterapii, superwizji oraz z badań naukowych w tych dziedzinach.
Dojrzałość osobista i profesjonalna, umiejętności dydaktyczne nie tylko w przekazywaniu wiedzy, ale i kształceniu umiejętności praktycznych i integrowaniu ich z teorią, stałe aktualizowanie swojej wiedzy z dziedziny psychoterapii, wrażliwość na potrzeby szkoleniowe superwizantów, umiejętność trafnego dostrzegania deficytów osób szkolonych mogących tworzyć zagrożenie dla dobra pacjentów i właściwe postępowanie w takich sytuacjach, umiejętność rozgraniczania ról i stanowienia priorytetów, świadomość etyczna, służenie jako model kompetentnego psychoterapeuty dla superwizantów, komfort w roli autorytetu, umiejętność konstruktywnego rozwiązywania trudności pojawiających się w procesie superwizyjnym - to tylko niektóre z oczekiwanych walorów superwizora.
Cele kształcenia
Nabycie wiedzy teoretycznej i umiejętności praktycznych w zakresie:- Modeli superwizji,
- Metod, technik i strategii superwizji,
- Relacji superwizyjnej (m.in. sojuszu superwizyjnego, kontraktu etc.)
- Kwestii etycznych i prawnych,
- Oceny superwizanta
- Superwizji psychoterapii w modalności integratywnej, w tym wykorzystania zjawisk takich jak proces równoległy, dynamiki przeniesienia - przeciwprzeniesienia, dynamik systemowych, identyfikacji własnego wkładu w proces superwizyjny, poznania fenomenologicznego, poprawnej identyfikacji problemów ujawnionych explicite i implicite, adaptacji interwencji do etapu rozwoju zawodowego superwizanta, umiejętności empatycznej konfrontacji jego deficytów.
- Kształtowanie osobistego stylu superwizorskiego w podejściu integratywnym.
Tematyka kształcenia teoretycznego
- Zakres i definicje sperwizji
- Modele superwizji
- Rozwojowe podejścia w superwizji
- Relacja superwizyjna 1 – różnice indywidualne
- Relacja superwizyjna – proces i problemy
- Superwizja indywidualna – interwencje
- Superwizja grupowa – interwencje
- Superwizja na żywo
- Ewaluacja superwizowanego
- Zagadnienia etyczne i kontekst prawny.
Formy kształcenia
- Seminarium
- Doświadczanie różnych form superwizji
- Wykład
- Analiza zapisu wideo
- Obserwacja superwizji
- Prowadzenie superwizji pod superwizją
- Dyskusja i informacje zwrotne dla superwizora
Organizacja kształcenia
10 spotkań składających się z: części seminaryjnej, własnej grupy superwizyjnej i obserwacji grupowej superwizji i praktyki superwizorskiej pod superwizją. Pierwsze całodniowe zajęcia stanowi seminarium w zakresie psychoterapii integratywnej.- 54 godziny akademickie seminarium superwizorskiego,
- 9,5 godzin seminarium wz psychoterapii integratywnej,
- 84 godziny praktyki w grupie superwizyjnej,
- 105 godzin pracy własnej – przygotowanie referatów, lektury, analiza materiałów, pisanie prac, egzaminy, etc.
Wymogi wstępne
- Certyfikat psychoterapeuty
- Co najmniej 2 lata praktyki psychoterapeutycznej po uzyskaniu certyfikatu
- Co najmniej 10 lat praktyki psychoterapeutycznej
- Wypełnienie formularza aplikacyjnego i deklaracji.
Literatura obowiązujaca
- Lista lektur w j. angielskim
- Evans, K., Gilbert, M. (2004) Superwizja w psychoterapii. Gdańsk GWP
- Haley, J. Jak być superwizorem psychoterapii nie wiedząc jak wywołać zmianę u kogokolwiek
- Materiały z seminariów
Procedura certyfikacyjna
- Monitorowanie postępów w trakcie szkolenia rocznego
- Egzamin praktyczny
- Obrona pracy dyplomowej (studium przypadku) – egzamin teoretyczny.
Powrót